DRUK WIELKOFORMATOWY, KROK PIERWSZY - PRZYGOTOWANIE PROJEKTU

26.05.2021

 

Wielokrotnie przemieszczając się ulicami miasta obserwujemy tzw. reklamy wielkoformatowe lub tablice reklamowe wyklejone plakatami. Jedne z nich dostrzegamy bardzo wyraźnie inne mijamy bez specjalnego zainteresowania. Czasem zastanawiamy się dlaczego jakiś plakat tak skutecznie przyciąga wzrok i wbija się w naszą pamięć.Grafika czyli idea, pomysł, przesłanie w formie obrazu i treści przekazane w sposób jak najprostszy a jednocześnie zrozumiały. Jest to cała sztuka tajemna, którą stopniowo będziemy odkrywać na naszej stronie. 

Podstawowe zasady przygotowania grafiki do reklamy wielkoformatowej omówimy przy okazji kolejnego tekstu. Okazuje się jednak, że poza odpowiednio zaprojektowaną grafiką, również istotne znaczenie dla intensywności przekazu ma prawidłowo przeprowadzony proces przygotowania do druku i oczywiście sam druk. Nie będziemy jednak zajmować się teraz omawianiem sprzętu, na którym drukujemy plakaty, banery i siatki mesh. Poza oczywistym wpływem na jakość jest to temat na oddzielny artykuł.

Tutaj chcielibyśmy zwrócić uwagę na prawidłowe połączenie trzech składowych mających znaczenie dla uzyskania przekazu w dobrej jakość. Projektując grafikę i przygotowując projekt do druku musimy wiedzieć na jakim nośniku (chodzi o wymiary) i co z tego wynika z jakiej odległości będziemy oglądać daną reklamę. Te dwa parametry wyznaczają nam dobór trzeciego parametru tzw. DPI czyli odpowiedniej rozdzielczości obrazu. DPI jest to skrót od angielskich słów – dots per inch - czyli wielkość dpi oznacza ilość punktów na cal.

Można powiedzieć w uproszczeniu im więcej punktów tym wyższa rozdzielczość, a więc drukujmy wszystko w najwyższej rozdzielczości. Niestety był by to błąd, gdyż przy dużym formacie i jednocześnie wysokiej rozdzielczości plik stanie się praktycznie niemożliwy do przesłania, a następnie niemożliwy do wydrukowania. Dodatkowo forsowanie na siłę koncepcji z jak najwyższą rozdzielczością przy druku ploterowym niepotrzebnie podniesie koszty samego druku.

Na koniec warto dodać, że oko ludzkie, żeby dobrze mogło rozpoznać kolory oraz odpowiednią ostrość obrazu a szczególnie napisów potrzebuje optymalnej co nie znaczy najwyższej ilości punktów na cal. Poniżej prezentujemy standardową tabelę służącą do określenia wielkości DPI odpowiednio do docelowego formatu grafiki.

Generalnie w przypadku reklam wielkoformatowych typu billboardy, banery i siatki mesz zamontowane na ścianach budynków można przyjąć, że odległość z jakiej te reklamy będziemy oglądać to minimum 10m. W tej sytuacji przy przygotowaniu grafiki stosuje się rozdzielczość max 100 DPI.


Tabela DPI