KONDYCJA BRANŻY REKLAMOWEJ W CZASACH KORONAWIRUSA

26.03.2021

 

W marcu 2020, kiedy zaczęła się pandemia koronawirusa nastąpił dość gwałtowny odpływ klientów zainteresowanych usługami reklamowymi. W kwietniu ten trend pogłębił się jeszcze i wydawało się, że branżę reklamową czeka czarny okres. Na szczęście już w maju sytuacja zaczęła się stabilizować, a kolejne miesiące przyniosły stopniową poprawę sytuacji. Oczywiście jest częściowy spadek obrotów ale ludzie zajmujący się reklamą to z natury optymiści więc nie ma co biadolić.

Statystycznie, z poziomu firm zajmujących się badaniem rynku sytuacja wygląda dość przyzwoicie, jak to mówią – jest dobrze ale nie jest beznadziejnie. Według Publicis Groupe Polska wydatki na reklamę w 2020 roku spadły o 8,6%, jednak w 2021 roku wydatki reklamowe będą rosły i osiągną dynamikę w skali roku na poziomie 4,5%. Według prognozy agencji mediowej Zenith w 2020 roku nastąpił spadek wydatków reklamowych o 9,3% względem roku poprzedniego. Natomiast w 2021 roku Zenith prognozuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną o 5,6%.Generalnie wnioski z badań obydwu firm potwierdzają fakt - pandemia przyspieszyła trend odpływu budżetów reklamowych do internetu. Jak wszyscy wiemy społeczeństwo przestawiło się na zakupy online i sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu. Zenith przewiduje, że wydatki na reklamę e-commerce powinny się utrzymać także po pandemii koronawirusa i w ciągu najbliższych lat wzrosną do poziomu ok. 60%.

Temat, który szczególnie nas interesuje czyli reklama OOH jest niestety bardziej poważny, gdyż 2020 rok zakończył się dla reklamy zewnętrznej spadkiem obrotów na poziomie ok. 36%. Jest to logiczna konsekwencja lockdownu – mniej ludzi na zewnątrz powoduje spadek znaczenia tej formy reklamy. Jednak nie traćmy wiary i jak śpiewał klasyk – róbmy swoje. Idzie wiosna, na dworze coraz cieplej, naród się szczepi i jak śpiewał inny klasyk – jeszcze będzie przepięknie.

Tagi: #Reklama zewnętrzna, #Plakaty,