PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANE AUTO DO OKLEJANIA FOLIĄ TO ZERO REKLAMACJI

30.08.2021

Z oklejaniem samochodu jest podobnie jak z malowaniem mieszkania. Żeby uzyskać wysokiej jakości i trwały efekt, to poza wyborem odpowiedniej farby, w przypadku samochodu odpowiedniej folii, kluczowe jest prawidłowe przygotowanie podłoża.

Mało kto z nas samodzielnie oklejał samochód, natomiast wielu z nas samodzielnie malowało mieszkanie i każdy, kto stanął przed takim wyzwaniem wie, że proporcja jest powalająca 70% czasu przygotowanie 30% czasu malowanie.

Porównanie tych z pozoru odległych czynności jest nie przypadkowe, gdyż prawidłowe przygotowanie auta do oklejania jest etapem niezwykle pracochłonnym, czasochłonnym i co więcej wymagającym umiejętności technicznych i wiedzy fachowej.

Warto podkreślić, że zlekceważenie tego etapu poprzez niedokładne i pośpieszne działanie skutkuje bardzo negatywnie na efekt końcowy. W miejscach źle przygotowanych folia ma gorszą adhezję, odkleja się, powstają pęcherze itp. niepożądane mankamenty.

Zatem spróbujemy krok po kroku przedstawić wszystkie czynności, które muszą zostać wykonane, żeby prawidłowo przygotować auto do aplikacji folii.

 

Zanim rozpoczniemy właściwe przygotowania auta, warto przeprowadzić wstępną ocenę stanu karoserii. Ważne, żeby auto było czyste, wówczas lepiej widoczne będą ewentualne uszkodzenia lakieru - rysy, ubytki, rdza. Dla dobra efektu końcowego należy tego typu niedoskonałości zawczasu naprawić. Podczas tych oględzin wykonuje się również zdjęcia i dokładne pomiary oklejanej powierzchni.

 

Pierwszy krok w kierunku przygotowania auta do oklejania to dokładne umycie samochodu. Nie jest to standardowe mycie na myjni – nie dodajemy nabłyszczaczy i wosku. Koncentrujemy się na maksymalnym usunięciu brudu i wszelkich osadów.

 

Takie umyte auto poddajemy procesowi demontażu elementów karoserii, które mogą (w zależności od projektu, zakresu oklejania) utrudniać pracę aplikatora. Demontujemy tablice rejestracyjne, klamki, boczne lampy, wycieraczki, anteny, znaczki firmowe, listwy boczne a nawet fragmenty karoserii jak spojlery i zderzaki. Czasem wiąże się to z dodatkowym kosztem związanym z ponownym montażem gdyż niektóre elementy montowane są na jednorazowe spinki.

 

W miejscach po demontażu poprawiamy umycie auta i jest to też moment, kiedy możemy szczegółowo domyć rożnego rodzaju zakamarki, zagłębienia, wszystkie miejsca gdzie ukrywa się brud, który zagraża przyczepności folii. Dla lepszego efektu można zastosować specjalne glinki do czyszczenia lakieru.

 

Następnie dokładnie osuszamy blachę i przystępujemy do odtłuszczania. Jest to kluczowy moment i dlatego trzeba to zrobić bardzo dokładnie, szczególnie skupiając się na miejscach wyjątkowo wrażliwych pod względem przyczepności, czyli wszelkie przetłoczenia i ostre załamania gdzie folia intensywnie pracuje i istnieje groźba podnoszenia się i tworzenia pęcherzy. Do tych prac używamy profesjonalnych preparatów - wrapper surface cleanerów, które odtłuszczają, doczyszczają i błyskawicznie odparowują.

Na tym kończymy proces przygotowania i możemy przystąpić do oklejania samochodu folią.

Na koniec jeszcze raz podkreślamy znaczenie prawidłowego przygotowania podłoża. Wracając do analogii z malowaniem mieszkania, każdy z nas słyszał opowieści o tak zwanych fachowcach i słynne – będzie Pan zadowolony. Powierzając swój samochód warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę ale sprawdzić stronę internetową firmy – jak długo istnieje, jakie ma doświadczenie, np. przejrzeć galerię zdjęć z realizacji. Lepiej zapłacić drożej ale mieć spokój i satysfakcję ze świetnie wyglądającego auta, niż utknąć w niekończącym się korowodzie reklamacji. 

Tagi: #Oklejanie aut, #Reklama na samochodzie,