ŚCIĄGAWKA Z WIEDZY REKLAMOWEJ - OBOWIĄZKOWE ABC NA TEMAT BANERÓW

30.07.2021

Baner reklamowy – takie określenie współcześnie kojarzone jest głównie z internetem i oznacza grafikę statyczną lub animowaną zamieszczoną na stronie internetowej. Specjaliści od internetowej grafiki reklamowej definiują różne rodzaje banerów reklamowych w zależności od umiejscowienia na stronie, jak też od formy w jakiej reklama jest prezentowana. Jednak nie będziemy zagłębiać się i drążyć internetowych definicji, ponieważ nas interesuje przedpotopowa historia, czyli dawno, dawno temu kiedy baner reklamowy używany był głównie do reklamy zewnętrznej.

W potocznym znaczeniu określenie baner reklamowy obejmuje praktycznie wszystkie formy reklamy zewnętrznej od niewielkich szyldów po reklamę wielkoformatową.

Naszym zamiarem jest uporządkować pewną wiedzę ogólną, więc po pierwsze przyjmujemy, że nasz tekst dotyczy wyłącznie materiałów banerowych czyli specjalnych tkanin winylowych stosowanych w reklamie.

Żeby to lepiej usystematyzować możemy podzielić banery na;

1.Frontlit – tłumacząc na język polski jest to baner, który jest oświetlony od przodu i stosowany przy standardowych ekspozycjach reklamy na ścianach budynków, ogrodzeniach lub naciągany na stojące tablice reklamowe.

2.Backlit - to tkanina winylowa, którą po zadrukowaniu możemy podświetlić od tyłu. Stosowana jest jako lico w różnego rodzaju kasetonach reklamowych.

3.Blockaut – ta tkanina jak sama nazwa wskazuje blokuje przepuszczanie na zewnątrz światła (wewnątrz umieszczona jest dodatkowa czarna warstwa). Jest to istotny parametr gdy mamy do czynienia z ekspozycją widoczną od frontu i od tyłu a nie chcemy, żeby pod wpływem światła nadruk przebijał na drugą stronę. Tego typu tkaninę wykorzystujemy także przy druku dwustronnym.

4.Mesh – najczęściej występuje w gramaturze 330 lub 280. Z tego więc wynika, że jest to materiał lekki, mimo tego jest to materiał bardzo wytrzymały, jednocześnie mając strukturę siatki jest materiałem dość dobrze przepuszczającym powietrze i światło. Te wszystkie cechy powodują, że jest to idealny materiał do zastosowania w reklamie wielkoformatowej umieszczonej na frontowej ścianie budynku z dużą ilością okien.

Teraz możemy zacząć trochę bardziej zgłębiać temat dzieląc banery pod kątem ich trwałości estetycznej i wytrzymałości na warunki zewnętrzne. Generalnie podział wynika z technologicznego procesu produkcji banera i rozróżniamy tutaj :

Banery laminowane – składają się z trzech warstw, środek to siatka poliestrowa, która jest z dwóch stron obłożona laminatem PCV i przepuszczona przez maszynę w której pod wpływem temperatury i nacisku specjalnych wałków następuje sprasowanie ze sobą wszystkich warstw. Zaletą tych banerów jest niska cena. Wadą słaba odporność na zewnętrzne warunki atmosferyczne.

Banery powlekane – w tym przypadku proces technologiczny jest bardziej skomplikowany gdyż wewnętrzna siatka poliestrowa zatapiana jest w płynnym, rozgrzanym winylu, a następnie po ostygnięciu następuje tak zwana wulkanizacja siatki, co powoduje, że tkanina uzyskuje zwartą, jednorodną strukturę. Zaletą tych banerów są bardzo dobre parametry jakościowe oraz wytrzymałościowe. Wadą wyższa cena.

Kolejne istotne parametry decydujące o wyborze rodzaju banera szczególnie w aspekcie jego wytrzymałości to grubość i gęstość splotu nitki tworzącej wewnętrzną siatkę oraz gramatura. Połączenie tych obu parametrów jest kluczowe w kontekście wytrzymałości banera albo patrząc z punktu widzenia klienta trwałości reklamy.

Grubość i gęstość splotu nitki – jak już wcześniej zostało wspomniane wnętrzem tkaniny banerowej jest siatka poliestrowa, która jest produkowana jako splot nitek tworzących wątek i osnowę. Im nitka jest grubsza tym siatka jest mocniejsza. Te najmocniejsze mają parametr 1000 x 1000.

Z kolei gęstość splotu określana jest ilością nitek wątku i osnowy na cal. Oczywiście im większa gęstość splotu tym tkanina jest bardziej odporna na rozerwanie czyli jej trwałość jest wyższa. Największe ilości splotu to 18 x 18.

Gramatura banera często błędnie traktowana jest jako najistotniejszy parametr wytrzymałości banera, co wynika z faktu, że gramatura banera jest poniekąd logiczną wypadkową wcześniej wymienionych parametrów. Po prostu im grubsza nitka i gęstszy splot lub im grubsza warstwa winylu tym baner jest cięższy. Jednak należy pamiętać, że to grubość i gęstość splotu nitki decydują, który baner jest najbardziej wytrzymały.

Można przyjąć, że gramatury banerów występują w przedziale 280 do 660 g/mkw. Oczywiście banery z najmniejszą gramaturą przeznaczone są wyłącznie do użytku wewnętrznego i raczej na krótki okres ekspozycji (wyjątkiem jest siatką mesh, której niska gramatura wynika z jej konstrukcji).

W ten sposób w skrócie omówiliśmy najistotniejsze informacje na temat banerów.

Podsumowując, można stwierdzić, że dokonując wyboru banera, kiedy analizujemy koszty związane z produkcją reklamy, wielkość i lokalizację reklamy, warto pod tym kątem przeanalizować parametry techniczne banera. Najczęściej takie dane możemy poznać z karty technicznej charakterystyki produktu. Znajdziemy tam dużo więcej interesujących parametrów jak np. wytrzymałość na rozciąganie, odporność na rozerwanie, siła adhezji a nawet zakres temperatur w jakich baner zachowuje swoje właściwości.

Tagi: #Reklama zewnętrzna, #Plakaty, #Bannery, #Oznakowanie przestrzenne, #Billboardy,