Po pierwsze trzeba wiedzieć, że do ochrony lakieru przeznaczone są specjalistyczne folie ochronne, które z racji tego, że są przezroczyste, po wyklejeniu nie zmieniają koloru auta i mogą być stosowane do ochrony reflektorów. Folie ochronne występują w różnych cenach, w zależności od grubości, elastyczności i paru innych parametrów. Więcej o foliach ochronnych przeczytasz na naszej stronie w zakładce - Oklejanie samochodów folią ochronną.
Nas jednak interesuje odpowiedź na następujące pytanie:
Jeżeli okleję całe auto reklamą, czy folia z nadrukiem będzie chronić lakier?
W sytuacji gdy mamy zamiar okleić auto folią z nadrukiem wówczas używamy folii wylewanej z klejem kanalikowym. W tym przypadku najczęściej stosujemy najlepszą do tego celu folię ARLON SLX+, która jest idealnym materiałem dedykowanym do długookresowej ekspozycji na samochodzie (producent deklaruje 10 lat trwałości zewnętrznej). Co do trwałości, rewelacja, jednak w aspekcie ochrony lakieru istotne znaczenie ma grubość warstwy ochronnej. Folie typowo ochronne zaczynają się od grubości150 mikronów, nas jednak interesuje jak to wygląda gdy użyjemy folii z nadrukiem. Folia ARLON SLX+ jest grubości 50 mikronów, do tego dochodzi solwentowa warstwa nadruku, który następnie jest zabezpieczany warstwą laminatu grubości 35 mikronów. W ten sposób łącznie uzyskujemy warstwę grubości ponad 85 mikronów. Jest to znacznie mniej od folii ochronnej, ale pamiętajmy, że warstwa folii z nadrukiem reklamowym jest rozwiązaniem pt. dwa w jednym, mamy na samochodzie reklamę i jednocześnie mamy warstwę ochronną.
Podsumowując można wymienić cztery najważniejsze zalety, które mogą skłonić nas do wyboru pomiędzy folią z nadrukiem a folią ochronną na korzyść tej pierwszej:
1. Auto oklejone folią z nadrukiem uzyskuje walory estetyczne bądź reklamowe.
2.Oklejanie samochodów foliami z nadrukiem i laminatem, to skuteczne rozwiązanie, które sprawi, że lakier samochodowy będzie zabezpieczony przed działaniem czynników zewnętrznych typu promieniowanie UV, powodujące stopniowe matowienie lakieru.
3.Oklejenie auta folią dodatkowo pokrytą laminatem, sprawi, że również brud, kurz, sól i inne związki chemiczne nie będą miały bezpośredniego dostępu do lakieru.
4.Na koniec można stwierdzić z całą pewnością, że folia na, której wykonamy nadruk solwentowy i następnie na wierzch położymy zabezpieczający laminat, do pewnego stopnia może stanowić warstwę chroniącą przed różnego rodzaju drobnymi zarysowaniami.